Rynek-Ratusz
59-800 Lubań
budynek Ratusza, wejście do Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej – półpiętro
Kierownik USC
Beata Serwin
tel. 75 646 44 31
Sprawy z zakresu urodzeń, małżeństw i zgonów
Andrzej Choroszy - Z-ca Kierownika USC
Wiesława Pogorzelec - Podinspektor
tel. 75 646 44 32
W załączeniu: opłaty skarbowe pobierane przez USC
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
Urodzenie dziecka
Urodzenie dziecka należy zgłosić w ciągu 14 dni od dnia urodzenia.
Dokumenty niezbędne do sporządzenia aktu urodzenia:
Do zgłoszenia urodzenia dziecka są obowiązani: ojciec, matka lub inna osoba posiadająca pisemne upoważnienie rodziców ze wskazaniem imion, jakie nadają swojemu dziecku.
Zgon osoby
Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu.
Akt zgonu sporządza się na podstawie karty zgonu wystawionej przez lekarza lub zakład służby zdrowia.
Do zgłoszenia zgonu są obowiązani w kolejności:
Do karty zgonu należy dołączyć dowód osobisty osoby zmarłej oraz dowód osobisty współmałżonka.
Zawarcie małżeństwa
Zawarcie małżeństwa przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego.
Małżeństwo przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego nie może być zawarte przed upływem miesiąca od dnia, kiedy osoby, które zamierzają je zawrzeć, złożyły w Urzędzie Stanu Cywilnego wymienione niżej dokumenty.
Osoba zamierzająca zawrzeć małżeństwo jest obowiązana:
Zawarcie małżeństwa przed duchownym (małżeństwo konkordatowe).
Osobą zamierzającym zawrzeć małżeństwo w w/w formie, Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego miejsca zamieszkania jednej ze stron wydaje zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, które jest podstawą zawarcia małżeństwa konkordatowego.
Przed wydaniem zaświadczenia, osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo wyznaniowe ze skutkami cywilnymi, obowiązane są przedstawić i złożyć kierownikowi USC dokumenty niezbędne do zawarcia małżeństwa wymienione wyżej w pkt. 1 (tak, jak do zawarcia małżeństwa przed Kierownikiem USC).
Zaświadczenie jest ważne 3 miesiące.
Obywatelowi polskiemu, który zamierza zawrzeć związek małżeński za granicą kraju,
Urząd Stanu Cywilnego miejsca stałego zamieszkania, wydaje zaświadczenie stwierdzające, że posiada on zdolność prawną do zawarcia takiego małżeństwa. Obowiązany jest on złożyć dokumenty wymienione w pkt. 1 oraz podanie (Podanie o wydanie zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą). Zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą ważne jest 3 miesiące.
Z ksiąg stanu cywilnego znajdujących się w tut. Urzędzie wydaje się odpisy zupełne i skrócone aktów stanu cywilnego. Odpisy wydaje się na wniosek osoby, której akt dotyczy, jej wstępnych, zstępnych, rodzeństwa małżonka lub przedstawiciela ustawowego. Wniosek należy złożyć na piśmie (Wniosek o wydanie odpisów aktów stanu cywilnego).