Przejdź do głównej treści strony
Invest in Lubań
04-10-2011

Rynek-Ratusz
59-800 Lubań
budynek Ratusza, wejście do Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej – półpiętro 

Kierownik USC
Beata Serwin
tel. 75 646 44 31

Sprawy z zakresu urodzeń, małżeństw i zgonów
Andrzej Choroszy - Z-ca Kierownika USC
Wiesława Pogorzelec - Podinspektor
tel. 75 646 44 32

W załączeniu: opłaty skarbowe pobierane przez USC


Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:

  • rejestracja aktów stanu cywilnego obywateli: urodzeń, małżeństw, zgonów,
  • prowadzenie akt zbiorowych do poszczególnych rodzajów ksiąg oraz skorowidzów alfabetycznych do tych ksiąg,
  • dokonywanie aktualizacji ksiąg stanu cywilnego poprzez nanoszenie wzmianek dodatkowych na marginesie aktu i przypisków na podstawie orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych oraz zawiadomień innych Urzędów Stanu Cywilnego,
  • prowadzenie ewidencji posiadanych ksiąg stanu cywilnego,
  • zawiadamianie innych USC o sporządzonych aktach stanu cywilnego,
  • wysyłanie aktów stanu cywilnego oraz zawiadomień o zmianach zachodzących w aktach stanu cywilnego do Ewidencji Kontroli Ruchu Ludności,
  • wydawanie wypisów z ksiąg stanu cywilnego oraz zaświadczeń,
  • sporządzanie aktów stanu cywilnego na podstawie orzeczeń sądowych i decyzji administracyjnych,
  • kompletowanie dokumentów i prowadzenie postępowania wyjaśniającego do wydania decyzji administracyjnej z zakresu prawa o aktach stanu cywilnego oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
  • prowadzenie archiwum stanu cywilnego oraz aktów zbiorowych, dbałość o ich konserwację
    i zabezpieczenie,
  • wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa na podstawie art. 41 Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego (małżeństwo konkordatowe),
  • prowadzenie archiwum ksiąg poniemieckich z terenu byłego powiatu lubańskiego,
  • prowadzenie korespondencji z placówkami konsularnymi,
  • opracowywanie sprawozdań,
  • programowanie i organizowanie uroczystych form zawierania związków, małżeńskich, jubileuszy długoletniego pożycia małżeńskiego.
  • wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za
    granicą;
  • przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński,
  • wydawanie decyzji w sprawach zmiany imienia i nazwiska,
  • rejestracja aktów stanu cywilnego sporządzonych poza granicami kraju
     

 
Urodzenie dziecka

Urodzenie dziecka należy zgłosić w ciągu 14 dni od dnia urodzenia.

Dokumenty niezbędne do sporządzenia aktu urodzenia:

  • odpis skrócony aktu małżeństwa,
  • dowody osobiste rodziców dziecka,
  • w przypadku matki niezamężnej (panny): dowód osobisty oraz odpis skrócony aktu urodzenia matki dziecka,
  • w przypadku matki wdowy: dowód osobisty oraz odpis skrócony aktu małżeństwa i zgonu męża,
  • w przypadku matki rozwiedzionej: dowód osobisty oraz odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją
    o rozwodzie,
  • w przypadku uznania dziecka pozamałżeńskiego przez ojca konieczna jest obecność USC obojga rodziców. Uznający musi posiadać dowód osobisty.

Do zgłoszenia urodzenia dziecka są obowiązani: ojciec, matka lub inna osoba posiadająca pisemne upoważnienie rodziców ze wskazaniem imion, jakie nadają swojemu dziecku.

 
Zgon osoby

Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu.
Akt zgonu sporządza się na podstawie karty zgonu wystawionej przez lekarza lub zakład służby zdrowia.

Do zgłoszenia zgonu są obowiązani w kolejności:

  • małżonek lub dzieci zmarłego,
  • najbliżsi krewni lub powinowaci,
  • osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon.

Do karty zgonu należy dołączyć dowód osobisty osoby zmarłej oraz dowód osobisty współmałżonka.

 
Zawarcie małżeństwa

Zawarcie małżeństwa przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego.
Małżeństwo przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego nie może być zawarte przed upływem miesiąca od dnia, kiedy osoby, które zamierzają je zawrzeć, złożyły w Urzędzie Stanu Cywilnego wymienione niżej dokumenty.

Osoba zamierzająca zawrzeć małżeństwo jest obowiązana:

  • przedstawić dokument stwierdzający tożsamość (dowód osobisty) oraz złożyć odpis skrócony aktu urodzenia,
  • osoba która pozostawała poprzednio w związku małżeńskim składa także odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie lub odpis zgonu współmałżonka,
  • pisemne zapewnienie o tym, że nie wie o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.

Zawarcie małżeństwa przed duchownym (małżeństwo konkordatowe).
Osobą zamierzającym zawrzeć małżeństwo w w/w formie, Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego miejsca zamieszkania jednej ze stron wydaje zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, które jest podstawą zawarcia małżeństwa konkordatowego.

Przed wydaniem zaświadczenia, osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo wyznaniowe ze skutkami cywilnymi, obowiązane są przedstawić i złożyć kierownikowi USC dokumenty niezbędne do zawarcia małżeństwa wymienione wyżej w pkt. 1 (tak, jak do zawarcia małżeństwa przed Kierownikiem USC).
Zaświadczenie jest ważne 3 miesiące.

Obywatelowi polskiemu, który zamierza zawrzeć związek małżeński za granicą kraju,
Urząd Stanu Cywilnego miejsca stałego zamieszkania, wydaje zaświadczenie stwierdzające, że posiada on zdolność prawną do zawarcia takiego małżeństwa. Obowiązany jest on złożyć dokumenty wymienione w pkt. 1 oraz podanie (Podanie o wydanie zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą). Zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą ważne jest 3 miesiące.

Z ksiąg stanu cywilnego znajdujących się w tut. Urzędzie wydaje się odpisy zupełne i skrócone aktów stanu cywilnego. Odpisy wydaje się na wniosek osoby, której akt dotyczy, jej wstępnych, zstępnych, rodzeństwa małżonka lub przedstawiciela ustawowego. Wniosek należy złożyć na piśmie (Wniosek o wydanie odpisów aktów stanu cywilnego).
 


Druki do pobrania:

Załączniki

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...