Nie od dziś wiadomo, że Gmina Miejska Lubań jest jedną z przodujących w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Dolnego Śląska. W dniu 2 marca 2012 r. odbyła się...
II już konferencja szkoleniowa pt. Kompleksowa Gospodarka Odpadami „Gospodarka odpadami na poziomie gminy i regionu – sprawne przejście do nowego systemu”, której uczestnikami byli przedstawiciele lokalnych samorządów.
Po otwarciu konferencji przez Z-ce burmistrza Mariusza Tomiczka, prezes Zakładu Gospodarki i Usług Komunalnych Michał Turkiewicz przedstawił stan prac nad opracowaniem przez Sejmik Dolnośląski, Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami w którym znaleźć się powinna lubańska instalacja jako instalacja regionalna. Przedstawił również najbliższy harmonogram działań jakie czekają samorządy terytorialne w związku z koniecznością wdrożenia zapisów tzw. „ustawy śmieciowej”
Program spotkania obejmował również temat przygotowań i stopnia zaawansowania realizacji inwestycji pn. „BUDOWA INSTALACJI DO KOMPOSTOWANIA ORAZ POZOSTAŁYCH BUDOWLI ZWIĄZANYCH Z PROWADZENIEM SYSTEMU WYKORZYSTYWANIA ODPADÓW POCHODZENIA BIOLOGICZNEGO W CENTRUM UTYLIZACJI ODPADÓW GMIN ŁUŻYCKICH W LUBANIU” w ramach podpisanych Porozumień Komunalnych (Gmina Miejska Lubań podpisała już dwanaście takich umów).
Na spotkaniu omówiono projekty rozporządzeń do ustawy oraz przedstawiono zestawienia koniecznych danych liczbowych niezbędnych każdej gminie do uchwalenia „Gminnego Regulaminu Utrzymania Czystości w Gminie”.
Tak wczesne i intensywne działania samorządów wynikają z konieczności wdrożenia w całości nowego systemu od lipca 2013 roku. Każdy mieszkaniec gminy do końca roku musi znać kwotę jaką będzie wpłacał w formie podatku do gminnej kasy za odprowadzenie i utylizację produkowanych w gospodarstwie domowym odpadów.
Uczestnicy konferencji podzielili się uwagami wynikającymi z nowej ustawy. Jedną z nich była refleksja, iż wprowadzenie swoistej rewolucji śmieciowej w Polsce zrzucona została w całości na barki samorządów terytorialnych a kosztami , zresztą nie po raz pierwszy, obciążony zostanie mieszkaniec. We Francji pełne wprowadzenie systemu trwało 20 lat w Niemczech 10 w Polsce 2 !.
Rodzi to już na tym etapie wiele emocji i obok niezaprzeczalnych plusów, jakim jest chociażby pozbycie się dzikich wysypisk i podrzucanie przez nieuczciwych śmieci sąsiadowi, jest to znaczący minus, gdyż nałoży na mieszkańców kolejną opłatę którą samorząd terytorialny będzie musiał od mieszkańca wyegzekwować.