17 kwietnia br. odbyła się w Bolesławcu międzynarodowa konferencja poświęcona zagadnieniom marketingu terytorialnego w obszarze Górnych Łużyc oraz zachodniej części Dolnego Śląska.
18 prelegentów z Polski i z Niemiec przybyło na zaproszenie Stowarzyszenia Południowo-Zachodnie Forum Samorządu Terytorialnego „Pogranicze, Gminy Miejskiej Bolesławiec oraz Christlich Soziales Bildungswerk Sachsen e. V., aby dyskutować o działaniach promocyjnych ukierunkowanych na określone terytorium, miasto lub wieś. W tym niewątpliwe interesującym i ważnym zarazem dla obszaru pogranicza wydarzeniu wzięli udział również przedstawiciele Lubania, którzy wskazali potencjalne kierunki działań promocyjnych na najbliższe lata. Zanim rozpoczęły się obrady, reprezentanci poszczególnych jednostek administracyjnych prezentowali w holu Bolesławieckiego Ośrodka Kultury swój najświeższy dorobek na polu promocji.
Pomysł bardzo udany, gdyż jeszcze przed otwarciem konferencji każdy mógł zapoznać się z ofertą turystyczną regionu i podpatrzeć, co dzieje się u sąsiadów zarówno tych bliższych, jak i dalszych. Wśród licznych stoisk wyróżniało się szczególnie to przygotowane przez Lubań. Jego charakter nawiązywał do tematu prelekcji przygotowanej przez Łużyckie Centrum Rozwoju a dotyczącej wykorzystywania przez miasto historii w działaniach promocyjnych. Bogactwo publikacji promocyjnych o tematyce historycznej, różnorodność darmowych materiałów poświęconych lubańskim zabytkom oraz prezentacje filmów ukazujących walory starego miasta robiły budujące wrażenie. Jednak w większym stopniu niż materiały promocyjne uwagę przyciągała obsługa stoiska odziana w stroje XVII-wiecznych mieszczan. Należy nadmienić, że owe stroje nie były tylko gadżetem wypożyczonym z teatru lub muzeum na potrzeby jednorazowej autopromocji, ale służyły propagowaniu nowej turystycznej atrakcji Lubania o nazwie „XVII-wieczna straż miejska”.
Prelekcję o historii w promocji Lubania wygłosił dr Łukasz Tekiela. W dynamiczny sposób przedstawił on charakter działań promocyjnych w mieście na przestrzeni ostatnich 20 lat, omówił najważniejsze walory miasta oraz możliwości ich „sprzedaży”, a także zaprezentował dotychczasowe osiągnięcia na polu lubańskiego marketingu terytorialnego. Wystąpienie zakończyła prezentacja krótkiego filmu poświęconego atrakcjom Lubania promowanym poprzez historię.
Lubań pokazał, że ma wielkie ambicje, które konsekwentnie będzie realizował.