Radni spotkali się po raz kolejny w lubańskim Ratuszu na XXIX sesji Rady Miasta, która miała miejsce 30 października br.
Zgodnie z porządkiem obrad, radni zostali zapoznani z informacją o stanie bezpieczeństwa miasta za rok 2011 w zakresie ochrony przeciwpożarowej, porządku, bezpieczeństwa publicznego oraz stanu sanitarnego miasta. Z tej okazji gośćmi posiedzenia październikowej sesji byli: Prokurator Prokuratury Rejonowej w Lubaniu Kamila Wolańska, J. Stabryn – Sąd Rejonowy, Komendant Policji w Lubaniu Pan Artur Ciupa, Halina Stachowicz – Insp. Sanitarna, Komendant Straży Pożarnej w Lubaniu Roman Mroczkowski, Z-ca Komendanta Straży Miejskiej Stanisław Kusio oraz Z-ca Kierownika Rejonu Adam Śmigielski – przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obecność zaproszonych gości była dla lubańskich radnych okazją do składania wniosków i zadawania pytań, które dot. m.in. stopnia wykrywalności autorów fałszywych alarmów pożarowych oraz częstotliwości ich występowania (pytania do Komendanta PSP Lubań), problemu nieprawidłowo parkowanych pojazdów i zakłócania porządku publicznego (pytania do Komendanta SM). Radni zostali również zapoznani ze sprawozdaniem z działalności lubańskiej Straży Miejskiej. Przedstawiony został wykaz przeprowadzonych przez strażników miejskich interwencji oraz szczegółowe dane statystyczne.
Mając na uwadze podniesienie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, przedstawiciel lokalnego oddziału GDDKiA poinformował obradujących zarówno o zrealizowanych jak i planowanych inwestycjach, tj. m.in. wykonanie sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych do ogrodów działkowych na ul. Warszawskiej oraz zmianę lokalizacji przejścia dla pieszych wraz z dodatkowym oznakowaniem, w obrębie skrzyżowania Drogi Krajowej nr 30 z ul. Pastelową. Inwestycje będą realizowane w kolejnych latach, w miarę posiadanych środków finansowych. Jak poinformował Z-ca Kierownika Rejonu - będą prowadzone starania o pozyskanie dodatkowych nakładów pieniężnych.
W kolejnej części obrad rajcowie zostali zapoznani z informacją dotycząca analizy oświadczeń majątkowych radnych Rady Miasta Lubań i pracowników samorządowych.
Rada Miasta podczas głosowania przyjęła m.in. pierwsze uchwały obligatoryjne, dotyczące metod ustalania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawek opłat na terenie miasta Lubań, ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat oraz sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów na terenie miasta.
Przypomnijmy, że 1 stycznia 2012 roku została znowelizowana ustawa o gospodarce odpadami na terenie gmin. Proces jej wdrażania przez wszystkie samorządy w Polsce ma rozpocząć się od 1 lipca 2013 roku.
W czerwcu br. na mocy Zarządzenia Nr 96/2012 Burmistrza Miasta Lubań z dnia 05.06.2012 roku został powołany 10. osobowy zespół ds. oceny przygotowania do przyjęcia nowych zadań i do wdrożenia przepisów Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Na podstawie wskaźników i parametrów zapisanych w Wojewódzkim planie Gospodarki Odpadami oraz danych uzyskanych z Zakładu Gospodarki i Usług Komunalnych w Lubaniu i Wydziału Finansowego Urzędu Miasta Lubań, powołany zespół sporządził wykaz projektów uchwał, których treść obejmowała m.in. zaproponowane górne stawki opłat za usługi usuwania odpadów z nieruchomości.
Narzucone przez ustawodawcę nowe przepisy dotyczyć będą każdego mieszkańca Lubania, dlatego też opracowane przez w/w zespół projekty uchwał zostały poddane konsultacjom społecznym (należy wspomnieć, iż samorządy nie miały narzuconego obowiązku ich przeprowadzania). Termin konsultacji został ustalony od 21 września 2012 roku do 8 października 2012 roku. Opinie i uwagi do projektów uchwał można było zgłaszać na formularzu dostępnym na stronie www.luban.pl (Menu - Konsultacje społeczne), Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce Konsultacje obywatelskie, jak również w Wydziale Ochrony Środowiska i Gospodarki Przestrzennej Urzędu Miasta Lubań przy ul. Mickiewicza 6 oraz Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Lubań przy ul. 7-mej Dywizji 14. Wypełnione formularze konsultacji projektów uchwał należało składać osobiście lub za pośrednictwem poczty na adres siedziby Urzędu Miasta Lubań, ul. 7-mej Dywizji 14, 59-800 Lubań (Biuro Obsługi Interesanta) bądź na adres poczty elektronicznej: t.bernacki.um@luban.pl.
Komunikat informujący o możliwości wnoszenia uwag i propozycji został opublikowany na stronie internetowej www.luban.pl (Aktualności – artykuł pn. „Konsultacje projektów uchwał” z dnia 21 września br.) oraz na łamach dwutygodnika „Ziemia Lubańska”, Nr 18(449) z dnia 26 września br.
Zainteresowanie radnych wzbudziła obsługa medialna samorządu lokalnego, w tym również jednostek organizacyjnych. Z wypowiedzi BML wynika, że w roku 2012 wydatki na ten cel zostały obniżone o 30% w stosunku do lat ubiegłych.
Szczegóły dotyczące podjętych uchwał udostępnione będą w serwisie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Lubań. Sesję zakończyły komunikaty.