Przejdź do głównej treści strony
Invest in Lubań
07-11-2012

W sprawie wysokości opłat za zagospodarowanie odpadami warto zdać sobie sprawę, iż nie można ich porównywać z dotychczasowymi stawkami, gdyż zmienił się zakres obowiązków gmin i mieszkańców w zakresie postępowania z odpadami. Nowy zakres obowiązków ustalił Rząd i Sejm RP, chcąc w ten sposób wypełnić dyrektywy unijne w zakresie gospodarki odpadami, do których realizacji wcześniej się zobowiązał. Jeśli teraz Polska ich nie wykona, UE nałoży wysokie sankcje w postaci kar finansowych.

Poprzez zmianę ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wykonanie obowiązków dotyczących uzyskania odpowiednich wyników w zakresie segregacji odpadów, zostało przerzucone na gminy i właścicieli nieruchomości. Zgodnie z ww. ustawą z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi można finansować jedynie trzy elementy:
- odbiór, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych,
- tworzenie i utrzymywanie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
- obsługa administracyjna systemu.

Fot. ZGiUK

- Gminy w całej Polsce zgłaszają do Ministerstwa Środowiska wiele błędów zawartych w ustawie, z czym całkowicie się zgadzam. Ustawa ma wiele niejasności, wiele zapisów jest niedoprecyzowanych, a gminy domagają się przedłużenia terminu na jej wprowadzenieinformuje Tomasz Bernacki Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Gospodarki Przestrzennej Urzędu Miasta Lubań. Kraje UE do tego typu systemów dochodziły przez dziesięciolecia, tymczasem u nas wprowadza się nowy system w tempie ekspresowym, nie zważając na dużo niższe dochody polskich rodzin. I właśnie z taką ustawą muszą się dziś zmierzyć wszystkie gminy w Polsce. W zakresie miejsca zagospodarowania odpadów gmina nie ma wyboru, gdyż zgodnie z ustawą oraz Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami, odpady muszą być wywożone do Centrum Utylizacji Odpadów Gmin Łużyckich w Lubaniu przy ul. Bazaltowej (podobnie jak pozostałe 13 gmin od Zgorzelca po Gryfów). Koszt przyjęcia odpadów na składowisku jest znany i od 01 lipca 2013 roku będzie wynosił 326 zł / 1 Mg. W przeliczeniu na mieszkańca wynosi to około 9,50 zł. Koszty obsługi systemu również można wyliczyć – składają się na niego ilość pracowników obsługi, koszty zakupu programów komputerowych, sprzętu, druku deklaracji, listów poleconych itp. Koszt ten zamknie się kwotą około 1,50 zł na osobę. Ostatni główny element – koszty transportu jest najtrudniejszy do oszacowania. Firma, która będzie woziła odpady, będzie wyłoniona w drodze przetargu, więc stawki zaproponowane w ofertach będą różne. Na podstawie dotychczasowych kosztów tej usługi w Lubaniu możemy jedynie szacować, iż zamkną się pomiędzy 3,50 a 5 zł, przyjęliśmy cenę około 4 zł/osobę/miesiąc.
Sumując, największy udział z uzyskanej kwoty 15 zł, bo aż 63% ma opłata na składowisku, koszt transportu to zaledwie 27% i obsługa systemy przez gminę – 10%. Docelowo jedynym sposobem na uniknięcie wzrostu kosztów jest zwiększanie segregacji w mieście – tak, aby minimalizować wysokość opłat na składowisku, gdyż co miesiąc gmina będzie otrzymywać fakturę wg rodzaju przywiezionych odpadów. Odpady zmieszane kosztują więcej, wysegregowane (papier, tworzywa, szkło, bioodpady) o około 2/3 mniej. Dlatego też ustawa zobowiązuje gminy do przyjęcia dwóch stawek – dla tych co segregują (mają płacić mniej) i dla tych co nie chcą prowadzić selektywnej zbiórki. Dla tych ostatnich Radni Rady Miasta Lubań postanowili przyjąć stawkę 19 zł, aby zachęcić jednak do selektywnej zbiórki odpadów. Tak ustalona wysokość opłaty powinna wystarczyć na opłacenie ww. trzech elementów.

Naczelnik poinformował również, że w dniu, kiedy Rada Miasta Lubań uchwalała pakiet uchwał regulujących nowy system gospodarki odpadami, odbyła się konferencja Krajowej Izby Gospodarczej (30.10 b.r.) w sprawie właśnie tzw. podatku śmieciowego. Eksperci, ekonomiści KIG-u ocenili, iż koszt odbioru odpadów w Polsce po wejściu ww. ustawy wzrośnie od 100 do 200% w stosunku do obecnych stawek.

- W Lubaniu zmiana systemu spowoduje średni wzrost cen na osobę o około 25% - cena ta obejmuje większą ilość działań związanych z gospodarką odpadami. "gminy i sołectwa chcą, żeby ten odbiór był tańszy, ale taniej już nie będzie. Będzie coraz drożej i to trzeba sobie szczerze powiedzieć"cytuje wypowiedzi ekspertów KIG-u T. Bernacki - „według szacunków KIG-u średnia opłata za wywóz śmieci na osobę nie powinna być niższa niż 15 zł miesięcznie. Taka cena zapewnia pewną efektywność działania. Mieszkańcy muszą wiedzieć, że ta cena opiera się o realne koszta ponoszone przez np. odbiorcę".
- Tak więc okazuje się, iż ustalona stawka w Lubaniu zbiegła się z wyliczoną stawką przez ekonomistów KIG-udodaje.

www.naszesmieci.mos.gov.pl


Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...