Budżet miasta, sprawozdanie finansowe, udzielenie absolutorium Burmistrzowi Lubania oraz nadanie nazwy ulicy pod Harcerską Górą – między innymi takimi sprawami lubańscy radni zajmowali się 25 czerwca br. podczas XXXVIII sesji Rady Miasta Lubań.
Po otwarciu sesji przez Przewodniczącego Rady Mariana Kwolika zebrani przystąpili do realizacji zaplanowanego porządku obrad. Radni nie wnieśli uwag do przesłanego drogą elektroniczną sprawozdania z wykonania uchwał RM za rok 2012 oraz sprawozdania z pracy Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
Następnie sprawozdanie z wykonania budżetu miasta Lubań za 2012 rok przedstawił Marian Zwierzański – Skarbnik Miasta. Omówił w nim m.in. planowane i faktycznie wykonane dochody oraz wydatki, źródła pochodzenia dochodów, dokonane umorzenia , należności podatkowe, zadłużenie miasta.
- cieszy fakt, iż w roku ubiegłym miasto zrealizowało sto procent zaplanowanych zadań inwestycyjnych, które mogą dziś służyć mieszkańcom – mówił podczas swego wystąpienia Skarbnik Miasta.
Opinię dotyczącą wykonania budżetu wyraziły Komisje Rady Miasta Lubań - Rewizyjna oraz Budżetowo - Gospodarcza.
Komisja Rewizyjna po dokonaniu analizy wykonania budżetu za 2012 rok, informacji o stanie mienia komunalnego oraz sprawozdania finansowego za 2012 rok wydała opinię pozytywną oraz sformułowała wniosek o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta za rok 2012, nie stwierdzono nieprawidłowości - zdanie komisji przedstawił Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Krzysztof Szuba. Do przedstawionej opinii nikt z radnych nie zgłosił pytań.
Pozytywną opinię Komisji Budżetowo – Gospodarczej przedłożył jej Przewodniczący – radny Jan Hofbauer. Przedstawiamy czytelnikom jej pełną treść:
„Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, miasto samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie uchwalonego corocznie budżetu. Budżet miasta jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki, przychody i rozchody oraz wskazującym źródła pokrycia deficytu lub kierunki rozdysponowania nadwyżki. Planowany dochód budżetu miasto to 54.365.447 zł. Planowane wydatki budżetu miasta to 51.062.656 zł. Rok 2012 to rok trudnej sytuacji finansowej. Gmina Miejska Lubań w latach 2010 – 2012 finansowała następujące zadania inwestycyjne wspomagane środkami Unii Europejskiej:
renowacja budynków przy ul. Brackiej 15, Żymierskiego 4, Mikołaja 1, 2, 3, 22, 24, 24a, Wrocławskiej 2, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12,
renowacja budynków przy ulicy Rynek 4, 13, 14, 16, Tkackiej 10, 11 i Pl. Okrzei 7,
poprawa dojazdu do obiektu zabytkowego Kościół Św. Trójcy,
wzrost atrakcyjności turystycznej i ochrona dziedzictwa narodowego poprzez remont renesansowego ratusza wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
zagospodarowanie i rewitalizacja zdegradowanych terenów centrum miasta Lubań,
modernizacja budynku przy ul. Brackiej 12 wraz z adaptacją ciągu komunikacyjnego w Wieży Brackiej na potrzeby Lubańskiego Centrum Historycznego,
modernizacja placówek oświatowych Szkoła Podstawowa nr 1 i Gimnazjum nr 2.
Wyżej wymienione obiekty wybudowane były przed II wojną światową, jak również obiekty zabytkowe (Ratusz, Kościół Św. Trójcy, Wieża Bracka i inne) były w złym stanie. Oszacowana wartość robót kosztorysowych przy rozpoczęciu inwestycji była bardzo trudna. W trakcie realizacji inwestycji ich wartość była zwiększona od 20% do 49,99% wartości zamówienia podstawowego. To spowodowało, że aby zakończyć i rozliczyć powyższe zadania inwestycyjne, Gmina Miejska Lubań zmuszona była, aby nie stracić środków finansowych z Unii Europejskiej, zlecić roboty uzupełniające, które były wydatkami niekwalifikowanymi, a które były niezbędne, aby rozliczyć wyżej wymienione inwestycje. Praktycznie nie było nas stać sfinansować roboty uzupełniające. Rokiem rozliczenia był rok 2012.
Poczynione starania i zabiegi doprowadziły do rozliczenia wszystkich inwestycji i Gmina Miejska nie musiała stracić 100% dotacji z UE. Przepisy unijne stanowią, że zadanie musi być wykonane w 100%, a jeżeli nie zostało dokończone choć w 1%, to podlega zwrotowi w 100%.
Założenia do budżetu na 2012 r. przewidywały poczynić szereg oszczędności w zakresie wydatków bieżących, szczególnie w takich działach jak: Urząd Miasta, Wychowanie i Oświata, Pomoc Społeczna, poprawienie efektywności działań Administracji Mieszkań Komunalnych w zakresie ściągalności czynszów i zmniejszenie zobowiązań wymaganych. Działania poczyniono, ale to było za mało, aby poprawić sytuację finansową w celu poprawy sytuacji finansowej, a więc spłaty kredytów i pożyczek przypadających w 2012 r.
W listopadzie 2012 roku podjęto działania w celu emisji obligacji komunalnych do wysokości 4.100.000 zł. Emisji obligacji dokonano w dniu 27 grudnia 2012 r. i spłacono kredyty i pożyczki.
Reasumując powyższą opinię dotyczącą wykonania budżetu miasta za rok 2012 należy stwierdzić, że był to trudny rok, ale Uchwała Nr 1/99/2013 Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 17 kwietnia 2013 roku w sprawie opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Lubań sprawozdaniu z wykonania budżetu miasta Lubań za rok 2012 wydała opinię pozytywną z uwagami o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Lubań sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta Lubań za 2012 rok.
Na tą pozytywną opinię, oprócz Burmistrza Miasta, pracowali urzędnicy Urzędu Miasta Lubań, pracownicy jednostek organizacyjnych Gminy Miejskiej Lubań oraz my, radni Rady Miasta, którzy ten budżet zatwierdzili, którzy ten budżet, na poszczególnych sesjach Rady Miasta w przeciągu 2012 roku, zmieniali uchwałami w sprawie zmiany w budżecie miasta na rok 2012. Zrealizowane dochody w 2012 roku wyniosły 58.130.050 zł. A zrealizowane wydatki budżetu miasta w 2012 roku to 58.131.139 zł.”
Osiemnastoma głosami „za”, przy trzech „przeciwnych” radni Rady Miasta Lubań udzielili Burmistrzowi Miasta Lubań Arkadiuszowi Słowińskiemu absolutorium z tytułu wykonania budżetu miasta za 2012 rok.
Szef lubańskiego magistratu udzielił odpowiedzi na skierowane przez radnych zapytania i wnioski, które dotyczyły m.in. uzupełnienia piasku w piaskownicach na placach zabaw usytuowanych na terenie miasta, przeglądu technicznego słupków ustawionych przy skrzyżowaniach, znaków pionowych, oznakowania dróg rowerowych oraz etapu przeprowadzonych rozmów na temat budowy schroniska dla zwierząt.
Mieczysław Iwanow - w imieniu członków Rady Parafialnej przy kościele Św. Trójcy - przedstawił wniosek w sprawie nadania nazwy ul. im. Księdza Infułata Adalberta Antera tzw. małej obwodnicy, znajdującej się wzdłuż Kościoła.
Na XXXVIII sesji radni podjęli następujące uchwały:
1. Nr XXXVIII/278/2013 w spr. zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2012 rok.
Uchwałę podjęto przy 18 głosach za i 3 wstrzymujących się.
2. Nr XXXVIII/279/2013 w spr. udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Lubań z tytułu wykonania budżetu za 20112 rok.
Uchwałę podjęto przy 18 głosach za i 3 przeciwnych.
3. Nr XXXVIII/280/2013 w spr. zatwierdzenia planów pracy stałych komisji Rady Miasta Lubań na II półrocze 2013 r.
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
4. Nr XXXVIII/281/2013 w spr. zatwierdzenia planu pracy Rady Miasta Lubań na II półrocze 2013 r.
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
5. Nr XXXVIII/282/2013 w spr. nadania nowej nazwy ulicy.
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
6. Nr XXXVIII/283/2013 w spr. zmiany w budżecie miasta na 2013 rok.
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
7. Nr XXXVIII/284/2013 w spr. zmiany uchwały w spr. przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Miejskiej Lubań na lata 2013 – 2018.
Uchwałę podjęto jednogłośnie.
8. Nr XXXVIII/285/2013 w spr. zatwierdzenia rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego Miasta Lubań za 2012 rok.
Uchwałę podjęto przy 18 głosach za i 3 wstrzymujących się.
9. Nr XXXVIII/286/2013 w spr. przyjęcia statutu Związku Gmin „Kwisa”.
Uchwałę podjęto przy 20 głosach za i 1 wstrzymującym się.
Z treścią w/w uchwał zapoznać się będzie można odwiedzając Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miasta Lubań.
Red./BRM