Roczny plan pracy
Przedszkola Miejskiego nr 3
w Lubaniu
na rok szkolny 2014/2015
Podstawa prawna:
· Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r. poz. 532),
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977),
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.),
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 2012 r. poz.752).
Zatwierdzony do realizacji
Uchwałą Rady Pedagogicznej Nr 2/2014 z dnia 28.08.2014 r.
i zatwierdzony przez Radę Rodziców dnia 29.09.2014 r.
Plan opracowany został w oparciu o:
· wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2013/2014,
· podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2014/2015,
· Raport z ewaluacji wewnętrznej,
· diagnozę potrzeb i zainteresowań,
· oczekiwania rodziców wobec przedszkola,
· treści zawarte w przyjętej koncepcji pracy przedszkola,
· treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego,
· treści podstawy programowej.
Wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2013/2014:
1) prowadzić więcej zabaw i gier dydaktycznych, które:
- usprawniają znajomość barw podstawowych,
- rozwijają umiejętność przeliczania w zakresie od 1- 6
2) prowadzić zabawy tematyczne
3) ukierunkować myślenie dzieci w kierunku zdrowego trybu życia przez organizowanie pogadanek, prowadzenie zajęć praktycznych
4) zachęcać rodziców do przestrzegania i utrwalania nawyków zdrowego żywienia
5) Zwiększyć świadomość rodziców nt. zajęć, które odbywają się w przedszkolu
i bogactwa programu poprzez promocję. Prezentować osiągnięcia wychowanków podczas obserwacji i zajęć otwartych, eksponować ich umiejętności.
6) Zwiększyć ilość zajęć ruchowych i muzyczno-rytmicznych.
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2014/2015:
1. Wspieranie rozwoju dziecka młodszego na pierwszym i kolejnych etapach edukacyjnych
w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego.
2. Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach.
3. Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych.
Kierunki planowanych zmian wynikających z koncepcji :
1. Promocja zdrowia, w tym aktywności ruchowej, zdrowego żywienia i zdrowia psychicznego.
2. Planowy proces wychowawczy oparty na wartościach i radzenie sobie z zachowaniami trudnymi u dzieci.
3. Doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
4. Promocja przedszkola i sprawny system obiegu informacji.
Spis treści
1. Działalność opiekuńcza, wychowawcza i dydaktyczna przedszkola
2. Procesy zachodzące w przedszkolu
3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
4. Zarządzanie przedszkolem
5. Harmonogram imprez i uroczystości przedszkolnych
6. Dodatkowe obowiązki nauczycieli
7. Plan współpracy z rodzicami
8. Procedura informowania rodziców o wynikach obserwacji rozwoju dziecka
1. DZIAŁALNOŚĆ OPIEKUŃCZA, WYCHOWAWCZA
I DYDAKTYCZNA PRZEDSZKOLA
Lp. |
Zadanie |
Sposób realizacji |
Termin realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
1. |
Poznanie środowiska wychowawczego każdego dziecka oraz jego indywidualnego rozwoju celem jednokierunkowości oddziaływań domu i przedszkola |
1. Realizacja programu adaptacyjnego |
Wrzesień/ październik 2014 czerwiec 2015 |
nauczycielki |
2. Obserwacja dzieci w czasie samorzutnych zabaw i podczas zabaw organizowanych z całą grupą |
cały rok |
nauczycielki |
||
3. Ogólne zebranie z rodzicami – przedstawienie koncepcji pracy przedszkola, statutu przedszkola, podstawy programowej, działalności opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej |
wrzesień 2014 |
Dyrektor, nauczycielki
|
||
4. Założenie kart obserwacji dzieci 3-4 letnich. Uzupełnianie arkusza obserwacyjnego rozpoznającego możliwości i potrzeby rozwojowe dziecka. |
cały rok |
nauczycielki grup 3-4 latków
|
||
5. Prowadzenie kart diagnozy dziecka do podjęcia nauki |